Panoráma fotózás

hogy még több látszódjon az üzletedből!

Egy tartalmas körkép a panoráma fotózásról, a nem mindennapi felhasználástól az online marketingig. Ha eddig bármi kérdésed maradt még, hogy mire is igazán jók a panoráma fotók ebből a cikkből biztosan megtudod. Fontos, ha szeretnél panoráma fotót készíteni és felhasználni a marketingedben. Ahhoz a fotózás alapjaival nagyon jól tisztában kell lenned. Ha pedig csak a marketing rész érdekel katt ide.  
Panoráma fotó

Miért jó a panoráma fotózás?

Röviden, ha valamit nagyon részletesen szeretnénk bemutatni, aminél a pici részletek a fontosak, vagy ha valami túl nagy ahhoz, hogy részletesen tudjuk bemutatni egy fotó segítségével. A szakzsargon, kalsszikusan csak azokat a fotókat nevezi panoráma fotóknak, amik síkban vannak eltolva és vagy az oldalarány megadásával 3:1 vagy a látószög megadásával címkézi őket (360 fok). Hosszabban, a panoráma fotók, nagyobb tér érzetet és nagyobb részlet gazdagságot nyújtanak. Illetve álltaluk olyan hatások elérésére lehetünk képesek, amiket egy nagyon drága objektív tudna csak biztosítani (Pl.: nagylátó szögű és nagy fényerejű, Nikor 14-24mm F2.8). Mivel állványról fotózunk így a záridő növelése nem okoz, gondot ezzel lehetőség nyílik nagyobb blende értékek mellett még élesebb képeket készíteni. Ha például egy étteremben szeretném érzékeltetni a terem nagyságát. Akkor egy nagylátó szögű objektívvel (Tokina 11-16 f2.8 dx) készítek egy panoráma sorozatot.” Viszont jobban átgondolva, ezt a hatást eltudom érni, egy 50mm-es objektívvel is csak sokkal több felvételt kell készítsek. Nem csak épületek vagy dombos lankák fotózására, használják a panoráma fotózást.

Ez már inkább a megapixelek duzzasztásáról és a részletek minél részletesebb megörökítéséről szól. Mint sem a klasszikus panoráma fotó készítésről. Ott vannak a festmény fotósok. Akik kis részletekben fotózzák, végig a festményeket majd ezekből a felvételekből készítenek egy több száz vagy ezer megapixeles képet, így megőrizve az utókornak a lehető legjobb minőségben. De a NASA is panoráma képeket készít a világegyetemről és a földről is. Amikkor egyszer-egyszer publikálnak egy fotót a látható világűrről az sok tízezer vagy millió képből készült fotó. Ami lehet akár egy terra pixel is. Az ugye 1000 giga pixel és egy Giga pixel pedig 1000 mega pixel. Tehát egy Terra pixel az 1.000.000 megapixel. Abba elég sokáig lehet zoomolni. „Mondjuk, van már 50 terrapixeles szatelit is a világűrben, ami a földet fotózza” Ezek ugyan úgy a felvétel összefűzés technikáját használják, ezért említettem meg őket. Térjük vissza hétköznapi felhasználására a panoráma fotóknak. A klasszikus hosszanti fotóktól eltérve. Láthatjuk, hogy a panoráma fotónak nem kell hosszúkásnak lennie. Befotózhatjuk a teret úgy is, hogy abból egy normál 3:2 es képarányt kapjunk. Ebben az esetben viszont jobban képben kelünk magával a technikai részletekkel.

Hogyan készül egy panoráma fotó?

Igazán rövidre fogva a karakter számot, a másik cikkben a Panoráma fotó készítése lépésről lépésre bővebben ki fogok térni. Egy fontos tényezőt viszont mindenképpen meg kell említsek, ez egy teljesen manuális fotózási forma. Normál estben, a panoráma fotót egy témáról készített függőleges vagy vízszintes eltolással készített képek összefűzéséből kapjuk. A nagyobb témánkat, mind 2 irány eltolásával fotózzuk. Ilyenkor egy kereszt hálós rendszerben kell felvázolni a fotózási pontokat. Így készítik az óriás freskókról a panoráma képeket. Hogy elérjék a kellő részletgazdagságot. Viszont a halandó embereknek egyszerűbb megoldások vannak. A megfelelő komponálás követően kiválasztott pontra felállított állványról fotózzuk. A fotók készítése közben az állványt nem mozdítjuk el. Csak a fejet forgatjuk. Így kapva egy panoráma sorozatot. Amit egy képfeldolgozó szoftver-ben illesztünk össze.

6 pont, amire nagyon figyelni panoráma fotózás közben? (röviden)

Pár pontban össze szedem, hogy mik azok a kulcs momentumok, amiket be kell tartani egy tökéletes panoráma fotó elkészítésénél. Bővebben a Panoráma fotó készítése lépésről lépésre cikkemben olvashattok.

  1. Helyszín felmérése a jó kompozíció miatt Figyelj a belógó faágakra vagy a villanypóznákra, esetleg a sétáló emberekre, hogy ne rontsák el a kompozíciód. A sétálgató emberekre jó megoldás lehet egy lassabb záridő így elmosva őket és a feldolgozó programban már eltüntethetők (Anti-gosting). A kompozíciós szabályok itt is hasonlók, mint a fotózás más területein.
  2. Horizont beállítása és a fényképezőgép tökéletes szintezés. Panoráma fotózásnál a horizont helyes beállítása kulcsfontosságú győződjünk meg róla, hogy a kamera tényleg szintben van erre ne csak az állványon látható szintezőt, de a kamera belső szintezőjét is tekintsük meg. Ha pontos mérést szeretnénk, használjunk külső szintezőt.
  3. Fénymérés Mivel a kamerát forgatjuk az állványon így megeshet, hogy más fényviszonyok lesznek. A kép egyik felén, mint a másikon. Ezért a fénymérést mindenesetben manuálisra kell állítanunk. Ne használjunk semmilyen fényszűrőt fotós közben, mert nagyban befolyásolhatja a színek torzulását.
  4. Fokuszálás Miután ráfokuszáltunk a fő témánkra állítsuk a fókuszt manuálisra és ne is piszkáljuk ameddig nem végeztünk a sorozattal.
  5. Átfedések pontos betartása A képfeldolgozó programok úgy fűzik össze a felvételek, hogy hasonló pontokat keresnek a képek szélein. Ezért tartsunk megfelelő és egyenletes átfedést a felvételek készítése közben. Nekem a 40% jött be.
  6. Utómunka Mivel rawban fotózok ezért a képek össze illesztése után van lehetőségem a panoráma felvétel utólagos korrigálására. Színek, árnyékok, fehéregyensúly vagy bármi mást, amit egy normál képnél is megszeretnénk tenni. (Ez egy kicsit számítógép igényesebb munkafolyamat. Viszont ha nincs elég erős számítógép a háznál, akkor nyugodtan dolgozzuk fel először a raw képeink majd exportáljuk ki jpeg-be és azok fűzzük össze később.

Milyen programmal készítem a panoráma fotókat?

Személy szerint a Ptgui nevezetű programot használom amit speciálsan gömbpanoráma képek összeillesztésére fejlesztettek, de megbirkózik az egyszerűbb képpel is. Viszont a Photoshop vagy a Lightroom is tökéletesen eltudja végezni az egyszerűbb panoráma képek összeillesztését.

Hogyan használd fel a marketingedben a panoráma fotót?

Szerencsére 2016 végén a Facebook lehetővé tette, hogy panoráma fotókat is feltöltsünk a profilunkba. A telefonunk giroszkópját kihasználva tudunk megnézni a panoráma képet. Ez különösen érdekes a gömbpanorámáknál.

Mit is jelent ez számunkra?

Tegyük fel, hogy étterem üzletvezetők vagyunk. Egész jól sikerült a tavaszi felújítás az étterembe, amit szeretnénk minél izgalmasabban bemutatni az állandó és újdonsült vendégeinknek. Amellett, hogy a fotóst megkérnénk a szokásos beltéri fotók elkészítése mellett. Készítsen egy panoráma fotót is az étteremről. Ami a bár jobb szélétől a balszéléig tart, így befotózva az egész vendégteret és kihangsúlyozva annak megújulását. De, hogyan is használhatjuk ezt az online marketingünkben.

  Ezzel a két egyszerű lépéssel bármilyen vendég központú vállalkozás élhet, és éljen is. Viszont, ha a vállalkozásod, termékeket állít elő. Akkor is lehet egy megoldás, az üzemterületről készült panoráma fotóval kampányolni. Amivel, sokkal emberibbé és szerethetőbbé teszed a vállalkozásod. Ha nem szeretnéd, az idődet tölteni a technika megtanulásával és kigyakorlásával. Akkor inkább keress meg egy profibb fotóst. Nézd meg a gömbpanorát az egyik szállodáról.

Mi fog történni, ha a panoráma képet megosztjuk a Facebookon?

Mivel nem egy sima beltéri fotót osztottunk meg az étteremről, hanem egy panoráma fotót. A feed görgetése közben nem egy statikus fotót fog megjelenni a látogatónak. Ezzel már is kitűnünk a tömegből, kicsit kiszakítva a látogatót a görgetésből. Így biztosan megfogja nézni a panoráma fotót az étteremről. Egy ilyen kis trükkel, nagyobb nézettséget tudunk elérni. Ha mondjuk a panoráma végpontján még egy kis táblát is feltüntetünk egy csábító ajánlatról, akkor ezzel forgalmat is növelhetünk.

Haszánáld ki a Google Maps-ben rejlő lehetőségeket is.

A google meps-et talán nem kell bemutassam senkinek, sokan használják gps ként. Viszont vagy egy másik lehetősége is a vállalkozásoknak. Mivel manapság az emberek rákeresnek, az adott helyekre mielőtt meglátogatnák őket. A kereséseknél látjuk a vállalkozás google profilját (ha van neki) nyitva tartás, telefonszám, email, honlap cím, stb… A google itt fotókat is mutat a vállalkozásról. Ezeket a fotókat pedig nem csak a cég honlapjáról szedi össze, hanem a googel meps képeiből. A google mepsben tudunk feltölteni képek adott lokalizációhoz. Mondjuk egy étteremhez. Tehát, ha az előző példában vett panoráma fotót, feltöltjük a google maps fotók közé. Akkor, aki rá keres az étteremre az az első oldalon fog belefutni a képeidbe. Azokba a képekbe amiket te szeretnénk, hogy lásson a látogató. Igaz, a képen nem éppen panoráma képek láthatók, de normál képekkel is működik. Ezeket a képeket csak feltöltöttem, és semmi egyebet nem tettem velük. Azóta is folyamatosan hozza a látogatókat az étteremnek. Ez a te vállalkozásodnál is működik.

Panoráma fotózás nem csak állványról!

Ez egy kis titok, amit én sűrűn használok. Mert szeretek panoráma képeket készíteni. Ha a körülmények adottak, pl van elég fény és tér. Akkor szabadkézből csinálok panorámát. Betartva a 40% os átfedési szabályt. Ez annyit tesz, hogy a kezdő képemtől a következő 40%-al van eltolva. Mutatok pár képet a jobb megértését. Fontos, hogy álló képkivágásban készítsük így több teret nyerve fent és lent.